Niets zo frustrerend als de melding ‘onvoldoende saldo’ wanneer je bij de supermarkt je volle boodschappentas wilt afrekenen. Oeps, vergeten dat je zorgpremie vandaag zou worden afgeschreven! Om die situaties te voorkomen, is het fijn om een overzicht van je financiën te hebben. Zo kom je niet voor verrassingen te staan, voorkom je overbodige uitgaven en weet je altijd precies wat er binnenkomt en uitgaat. Dit zijn 7 tips om financieel overzicht te houden.
Financieel overzicht houdt in dat je precies weet wat je aan inkomsten hebt én wat je uitgaven zijn. Kortom: je hebt inzicht in je financiën. Daardoor kun je stress door geldzorgen voorkomen, weet je dat je voldoende te besteden hebt om je uitgaven te doen en krijg je ook minder snel onverwachte rekeningen of incasso’s voor je kiezen.
Kortom: het geeft je grip op geld en inzicht in je financiën. En wat ook fijn is: als er iets in je financiële situatie verandert, weet je wat je kunt doen om je inkomsten en uitgaven opnieuw in evenwicht te krijgen.
Hoe doe je dat, financieel overzicht houden? Het spreekt voor zich dat het daarvoor handig is een financieel te overzicht maken. Dat kan bijvoorbeeld in Excel of je kunt op papier een lijstje maken (dat je natuurlijk ergens bewaart waar je het altijd kunt terugvinden) of er een app voor downloaden. Maar hoe ga je dan vervolgens te werk? Deze 7 tips om financieel overzicht te houden, helpen je verder.
Welke vormen van inkomsten heb jij elke maand? In het meest simpele geval bestaat je inkomen enkel uit je salaris voor je loondienstbaan. Maar er zijn veel meer inkomstenbronnen mogelijk:
Zet precies op een rij welk bedrag je (ongeveer) vanuit elk van die inkomstenbronnen ontvangt, en wanneer je dat ontvangt.
Doe dit bij voorkeur ergens digitaal (in Excel, in Word of in een app). Zo loop je niet de kans dat je document straks in de papierbak ligt en kun je makkelijker aanpassingen doen als er iets in je inkomsten verandert.
Om het plaatje kloppend te maken, heb je daarnaast zicht nodig op wat je uitgeeft. Houd daarbij rekening met vaste lasten die je maandelijks of jaarlijks betaalt (zoals je hypotheek, verzekeringspremies en energiekosten) en dagelijkse uitgaven aan bijvoorbeeld je boodschappen of benzine.
Als je jezelf aanleert om alles met pin te betalen, is zo’n uitgavenoverzicht het eenvoudigst te maken. Je kunt dan gewoon de afschriften van je rekening downloaden en die gebruiken om al je gemaakte kosten van afgelopen maand op een rij te zetten.
Noteer daarbij ook hoe vaak je die kosten betaalt. Zo betaal je sommige belastingen misschien maar eens per jaar of per drie maanden. Dan zijn je vaste lasten de ene maand wat hoger dan de andere maand.
Het is slim om voor jaarlijkse en periodieke uitgaven te bekijken hoeveel je daar gemiddeld per maand aan kwijt bent (bijvoorbeeld door het jaarlijkse bedrag aan verzekeringspremie door 12 te delen). Dan kun je die kosten qua budgetreservering evenredig over het jaar verdelen.
Schrik je van de kosten voor een bepaalde kostenpost? Heb je het vermoeden dat die uitgaven iets omlaag kunnen? Stel dan een budget vast voor die kostenpost. Wil je bijvoorbeeld proberen voortaan voor € 100 boodschappen te doen in plaats van € 120? Dan kun je jezelf daarvoor een bespaardoel geven. Alleen al dat budget bepalen, is een goede stok achter de deur om te besparen op je boodschappen of andere uitgaven. Met huismerken kopen en grotere verpakkingen in de aanbieding inslaan, kom je een heel eind.
Verder kun je onderzoeken wat er op andere kostenposten te besparen valt. Kun je misschien kijken naar een voordeligere verzekering met lagere premie? Zou je energie goedkoper kunnen door naar een andere aanbieder over te stappen? En ook: die hoge hypotheeklasten, is dat wel nodig? Of kun je door je hypotheek over te sluiten misschien meer geld overhouden voor andere (leukere!) dingen dan je hypotheek?
Ben je benieuwd of jij kunt besparen op je hypotheek? Onze Hypotheekexperts kunnen je dit al in een eerste gratis gesprek laten weten. Maak een online afspraak. Dan helpen zij je verder.
Voor veel mensen zijn abonnementen een maandelijks terugkerende kostenpost. Misschien heb je een abonnement op een maaltijdbox, ben je lid van de sportschool of heb je al jarenlang een abonnement op je geliefde Donald Duck. Het loont om zeker eens per drie maanden te bekijken wat je aan abonnementen hebt lopen. En heb je die allemaal wel écht nodig of kun je iets stopzetten?
Je hoeft echt niet je Donald Duck-abonnement op te zeggen als je elke week reikhalzend uitziet naar je stripblad. Maar kun je je niet eens meer de laatste keer herinneren dat je in de sportschool was? Dan is dit misschien een goed moment om je abonnement daar te beëindigen. Of heb je een abonnement voor je televisie, terwijl je toch alleen maar Netflix kijkt? Dan kun je misschien ook een streep zetten door je tv-abonnement en in plaats daarvan online tv-programma’s terugkijken.
Ook dat geeft financieel overzicht (je hebt niet meer lopen dan nodig is!) en het bespaart je een hoop geld.
Als je vergeet een factuur van de tandarts te betalen, kan die zomaar een paar euro duurder worden vanwege de rente of administratiekosten. Bovendien is zo’n herinnering een onaangename verrassing die je misschien het gevoel geeft dat je geen grip hebt op je financiële situatie. Met díe factuur had je geen rekening gehouden.
Daarom is het aan te raden om je rekeningen altijd direct, die dag nog, te betalen als dat mogelijk is. Lukt dat financieel niet? Leer jezelf dan aan om, zodra je een factuur ontvangt, in je agenda een notitie te maken op de dag dat je de factuur wél betaalt. Dan weet je zeker dat dat goed komt en kun je het voor nu loslaten.
Wil je naast je maandelijkse uitgaven een bedrag overhouden voor mooie spaardoelen? Dan zijn spaarpotjes een goed idee. Je kunt aan één rekeningnummer een aantal digitale spaarpotjes koppelen waarin je geld stort voor – bijvoorbeeld – de verbouwing van je huis, de studie van je kinderen of je pensioen.
Het is slim om na ontvangst van je salaris of andere inkomsten direct geld naar de spaarpotjes over te boeken. Dan weet je zeker dat je geld opzij zet en doe je je uitgaven op basis van wat daarna overblijft.
Let er dan wel op dat je niet méér in spaarpotjes stort dan haalbaar is. Dus breng eerst voor jezelf in kaart hoeveel jij per maand kunt en wilt sparen (het liefst uitgesplitst naar spaardoel). Neem dat als uitgangspunt.
Veel banken maken het hun klanten extra makkelijk om financieel overzicht te houden. Zo heeft ABN Amro de gratis app Grip (die je ook kunt gebruiken als je daar géén klant bent). Die app kan jouw uitgaven vergelijken met gemiddelden van het Nibud en kan ook in kaart brengen wat je uitgaven zijn en hoe die zich tot je inkomen verhouden. Verder kun je in de app budgetten instellen per categorie.
Ook de bankierenapps van diverse andere banken bieden mogelijkheden voor een financieel overzicht. Je uitgaven worden dan automatisch uitgesplitst naar categorieën, zoals beleggen, verzekeringen, boodschappen en water en energie. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om financieel overzicht te houden. Zelfs zonder Excel-sheet of eigen kasboekje.