Overdracht huis: hoe werkt dat en waar moet je op letten?


Romy Veul door Romy Veul op 24-11-2022
520x gelezen
5 min.

Het is zover: het huis is van jou. Na het ondertekenen van het koopcontract en waarschijnlijk een tijdje ongeduldig wachten, is het tijd voor de overdracht van je huis. Je krijgt de sleutelbos in handen gedrukt en bent vanaf nu de eigenaar van jouw nieuwe woning. Maar voordat je de klusspullen tevoorschijn haalt, eerst nog even iets anders. Wat houdt de overdracht van een huis precies in? En hoe gaat de overdracht van je woning bij de notaris in zijn werk?

Huis kopen overdracht

Wat houdt de overdracht van een huis in?

Als je een nieuw huis koopt, is de overdracht van het huis vaak een moment waar je weken, maanden of misschien zelfs een jaar naartoe hebt geleefd. Het voorlopige koopcontract is ondertekend, de bedenktijd is al lang en hoog en breed voorbij en misschien heb je ook je huidige woning al verkocht.

De volgende stap is dat je bij de notaris de leveringsakte tekent, een handtekening zet onder de papieren voor je hypotheek én – het belangrijkste – de sleutels in handen krijgt. Nu is de woning helemaal van jou en kan het grote klussen, verbouwen en spullen verhuizen echt beginnen.

De overdracht van een huis is meer dan alleen de formaliteiten bij de notaris. Daar gaat eerst nog een inspectieronde aan vooraf. Lees hieronder meer over beide onderdelen van de overdracht van een woning.

Inspectie voor de overdracht

In de voorlopige koopovereenkomst hebben jullie afspraken gemaakt over eventuele roerende zaken die je overneemt. Ook heb je tijdens de bezichtiging gezien hoe de staat van de woning toen was. Deze laatste inspectie is bedoeld om te checken of de verkoper de woning volgens afspraak achterlaat. Als je een aankoopmakelaar had ingeschakeld voor de aankoop van je woning, zal die ook vaak meegaan naar de inspectie (en mogelijk naar de overdracht bij de notaris).

Let tijdens de eindinspectie in ieder geval op het volgende:

  • Ga na of de roerende zaken die je van de verkoper overneemt inderdaad zijn achtergelaten in de woning (bijvoorbeeld gordijnen, zonwering of keukenapparatuur). Verkeren die ook nog in de juiste staat?
  • Check of de woning daadwerkelijk leeg is opgeleverd en of er geen spullen in kasten zijn achtergebleven. Het zou zonde zijn als jij nog allerlei zaken waar je geen interesse in hebt naar de stort moet brengen.
  • Check ook of eventuele gebreken waarover jullie eerder afspraken hebben gemaakt, inmiddels zijn hersteld.
  • Noteer de meterstanden (voor gas, water en elektriciteit). Deze moet je doorgeven aan jouw gas-, water- en elektriciteitsleverancier.
  • Check of alle elektrische apparaten nog goed werken. Denk aan lampen, de oven of een inbouwkoelkast.
  • Loop ook de kranen en het toilet en de douche even na. Stroomt alles goed door?
  • Check of je alle sleutels hebt ontvangen. Vraag ook gerust welke sleutel waarvoor dient voordat je een enorme sleutelbos in handen hebt en daar geen raad mee weet.

Wat te doen bij verborgen gebreken?

Kom je tijdens de inspectie een verborgen gebrek tegen? Overleg dan met de verkoper over een oplossing. Als je op forse gebreken stuit, kun je ook afspreken bij de notaris om een deel van de koopsom in een depot te laten plaatsen. De verkoper krijgt dan dat deel van jouw geld pas zodra het probleem verholpen is. Maak dit altijd kenbaar aan je notaris bij de huis-kopen-overdracht.

In uitzonderlijke situaties kan de koop bij zeer ernstige gebreken worden uitgesteld. De verkoper krijgt dan een X aantal dagen de tijd om de problemen op te lossen. Als dat niet het geval is, is de verkoper in gebreke en kan hij een boete krijgen of kan de koop zelfs ontbonden worden. Gelukkig komt dit in de praktijk bijna nooit voor, dus maak je er niet te druk over.

Overdracht woning bij notaris

Na de inspectie is het tijd voor de formaliteiten: de overdracht van de woning bij de notaris. De aanwezigen hierbij zijn de notaris, jij als koper en de verkopende partij. Als een van beide partijen niet aanwezig kan zijn, moet jij of de verkoper de notaris een volmacht geven.

Bij het passeren van de woning bij de notaris onderteken je meestal twee aktes: de leveringsakte en de hypotheekakte.

Leveringsakte

Met de leveringsakte (ook wel transportakte) wordt verklaard dat jij officieel de nieuwe eigenaar van de woning bent. Vaak leest de notaris deze akte (of een samenvatting ervan) hardop voor. Het is ook belangrijk dat je deze zelf nog eens naleest voordat je je krabbeltje zet.

Hypotheekakte

De hypotheekakte onderteken je als je een hypotheek afsluit voor je woning. Met deze akte ga je officieel de afgesproken hypotheek aan met de nieuwe woning als onderpand. Na ondertekening van die akte keert de notaris de koopsom voor de woning in één keer uit aan de verkoper. De hypotheek gaat nu van start en je zult er vanaf nu maandlasten voor gaan betalen.

Aandachtspunten overdracht woning

De huis-kopen-overdracht is een spannende mijlpaal. Ten eerste ben je nu echt eigenaar van jouw mooie nieuwe woning en breekt er daarmee een nieuw tijdperk aan. Ten tweede komt er best wel wat op je af.

Veel belangrijke punten heb je hierboven al kunnen lezen. Om je te helpen bij dit heuglijke moment zetten we nog twee let-op’s voor je op een rij. Want als je een huis gaat overschrijven dat nieuwbouw of een appartement is, zijn er een paar specifieke aandachtspunten.

Overdracht van een appartement

Als je een appartement hebt gekocht met een eigen Vereniging van Eigenaren (VvE), dan ben jij door de aankoop van je woning automatisch lid van de VvE. De verkoper wordt door het passeren van de woning automatisch bij de VvE uitgeschreven.

In de akte bij de notaris staat altijd netjes aangegeven dat jij niet aansprakelijk bent voor een eventuele betalingsachterstand van de vorige bewoner. Dit zullen de VvE en deze persoon samen moeten uitzoeken. Check bij het ondertekenen van de leveringsakte voor de zekerheid dat dit inderdaad zwart op wit staat.

Overdracht en oplevering van nieuwbouw

De overdracht van een nieuwbouwwoning verloopt anders dan die van een bestaande woning. Bij nieuwbouw ben jij pas officieel eigenaar als de woning af is en door de aannemer wordt opgeleverd. Dat terwijl je al ver vóór dat moment een koop- of aanneemovereenkomst nieuwbouw ondertekent. Die overeenkomst is echter alleen bedoeld om jou eigenaar te maken van de grond en van het huis zoals het er op dat moment uitziet.

Bij de officiële sleuteloverdracht is er altijd nog een rondje door het huis en kun je eventueel een expert inschakelen voor een opleveringskeuring.

Meer prangende vragen over de overdracht

Je bent nu al heel wat kennis rijker over een huis overschrijven, oftewel de overdracht van een huis. Maar voordat je volop van dit moment kunt genieten, geven we je graag antwoord op drie prangende vragen die wij vaak krijgen over de overdracht van een huis.

Veelgestelde vragen

Hoeveel tijd zit er tussen de koopovereenkomst en overdracht?

Er zit vaak wat tijd tussen de koopovereenkomst en de overdracht. Meestal minimaal een week of zes, maar het kan ook zijn dat het bij jouw woning langer duurt.

Je maakt met de verkoper afspraken over de datum van de sleuteloverdracht. Die datum hangt af van jouw wensen en de wensen van de verkoper. Als de verkopende partij bijvoorbeeld naar een nieuwbouwwoning verhuist waarvan de oplevering nog even op zich laat wachten, dan kan er wat meer tijd zitten tussen de koopovereenkomst en de overdracht van de woning.

Hoe lang duurt de overdracht van een huis bij de notaris?

Voor het passeren van de woning kun je zo’n 30 minuten tot een uur uittrekken.

Wat kost de overdracht van een woning?

Het bezoek aan de notaris is niet gratis. Daarom zal je voor de overdracht altijd notariskosten moeten betalen. Daarnaast krijg je te maken met overdrachtsbelasting, die 2% van de koopsom bedraagt. Als je tussen de 18 en 35 jaar bent en een woning om zelf in te wonen van minder dan € 440.000 koopt, dan hoef je geen overdrachtsbelasting te betalen.

Zie de website van de Belastingdienst voor meer informatie.

Klanten geven ons een:

387 beoordelingen

9.8