De prijzen op de websites van vakantieparken kloppen in lang niet alle gevallen. Vaak blijk je bij het afrekenen een stuk duurder uit te zijn. Dat heeft te maken met verborgen kosten als toeristenbelasting en kosten voor linnengoed, die je pas bij het afrekenen te zien krijgt. Die kosten kunnen oplopen tot zelfs zo’n € 160 voor een week vakantie, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. “Dat deugt niet”, vindt een woordvoerder van de Consumentenbond.
De Consumentenbond deed onderzoek naar 16 vakantieparken en ontdekte dat je bij minimaal 11 van de 16 parken nog heel wat kosten moet betalen als je eenmaal in het boekingsproces zit. Denk bijvoorbeeld aan schoonmaakkosten voor de eindschoonmaak (soms zelfs zo’n € 89 voor één week vakantie), maar ook toeristenbelasting, kosten voor linnengoed en reserveringskosten.
Bij elkaar opgeteld kunnen die paar tientjes per kostenpost nog aardig in de papieren lopen. Een onaangename verrassing waar je pas bij het afrekenen mee wordt geconfronteerd! Slechts 5 vakantieparken hebben die kosten al verwerkt in een all-in-prijs op hun site.
Reserveringskosten komen bij elke reservering kijken; het is echter aan het park of ze die kosten los berekenen of al bij de prijs inbegrepen hebben. Schoonmaakkosten of kosten voor verplicht beddengoed zijn een kostenpost waarover elk park zelf beslist. Daarnaast is het bedrag aan toeristenbelasting verschillend per gemeente en hangt dit af van het aantal gasten en de verblijfsduur. Veel vakantieparken kiezen ervoor (een deel van) die kosten niet direct zichtbaar te maken voor hun klanten.
Bekende parken als Center Parcs werken met kleine lettertjes. Zo staat op de Center Parcs-website onder een accommodatie in een heel klein handschrift genoteerd dat bij de getoonde prijzen later nog reserveringskosten, verplicht beddengoed en toeristenbelasting komen. Zeker ruim € 45 per boeking. Bij sommige parken lopen die kosten nog verder op. Volgens Gerard Spierenburg van de Consumentbond kan de totaalprijs tot wel 37% hoger uitpakken dan verwacht.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) benadrukt dat die verborgen kosten niet eerlijk zijn naar consumenten toe. Juist omdat veel consumenten direct naar de prijs kijken als ze een keuze maken tussen vakantieparken, moeten ze op de prijsinformatie kunnen vertrouwen. Omdat mensen al bijna geboekt hebben en niet hun zoektocht opnieuw willen starten tegen de tijd dat ze met de extra kosten worden geconfronteerd, nemen ze deze kosten maar voor lief.
Volgens de Consumentenbond is het in het bijzonder misleidend als vakantieparken een ‘vanaf’-prijs noemen. De extra kosten als toeristenbelasting en kosten voor linnengoed komen er bij die parken vaak standaard nog bij. Er is dan dus helemaal nooit sprake van die ‘vanaf’-prijs.
In reactie op het onderzoek hebben verschillende vakantieparken belooft kritisch naar hun prijsbeleid te zullen kijken. Met wel als kanttekening dat sommige kosten variabel zijn. Websites als Center Parcs vermelden de prijzen om die reden los op de site.
Bron: De Telegraaf